Připravili jsme pro vás menší seriál o nabídkách, se kterými se snad každý podnikatel, který má webové stránky a je alespoň trochu vidět na internetu, zcela jistě potkal.

Již dříve jsme psali o tom, jestli má smysl být vidět v nějakém katalogu firem. V odkazovaném článku naleznete více informací o tom jak vůbec takové katalogy fungují.

Jedná se o nabídky nejrůznějších typů firemních zápisů, tvorby mikrostránek, umístění na konkrétních pozicích ve vyhledávání, prodeje PPC reklam, apod.

Je toho tolik, že je čím dál složitější se v nabídkách vyznat a především vyhodnotit, jestli má smysl nějaká konkrétní investice.

Bohužel musíme konstatovat, že se většinou jedná buď o úplně vyhozené peníze, nebo v lepším případě o extrémně předražené služby, kdy cena za jednoho návštěvníka je enormně vysoká.

Nabídky na „propagaci“

Naše klienty oslovuje celá řada firem s nejrůznějšími „extra výhodnými“, „časově omezenými“ nabídkami, které mají pomoci ve zviditelnění klienta na internetu. Často jde ale o zviditelnění takovým způsobem, že je velmi diskutabilní, jestli je ono zviditelnění skutečně nějak užitečné a přínosné.

Tyto firmy se snaží pochopitelně zneužít nevědomosti klienta a tak mu ukážou kde všude může být jeho firma vidět, jak výborné výsledky to má u jiných klientů, apod.

Problém nastává v tom, že pokud se na danou nabídku podívá odborník, začíná tušit, že něco není v pořádku.

Klíčová slova jsou příliš konkrétní, texty zkopírované, technické řešení mizerně zpracované, cena i výše slevy smyšlená (neodpovídající reálně tomu, co za tyto peníze klient dostane),

Jak takové nabídky vypadají a jak je na první pohled odhalit?

Většinou se jedná buď o nějaký „sponzorovaný odkaz“, nebo o „firemní zápis“ případně o vytvoření „mikro-stránky“ na nějaké jiné doméně.

Klienti si často neuvědomují, že tím, že si objednají takovouto službu, nejen že zaplatí za naprostou zbytečnost, ale že si mohou i uškodit. A to například tím, že firmy, které se o vytváření takových mikro-stránek si v rámci úspory nákladů nedělají vůbec starosti s texty na stránkách a tak je jednoduše zkopírují z těch starých stránek.

Co to ale znamená pro vyhledávač? Duplicitní obsah, který může být samozřejmě náležitě postihnut.

Může mi něco taková investice přinést?

Výhodou internetu je, že se dá vše změřit. Pokud tedy máte na svých webových stránkách měřící nástroj (Google Analytics) a máte nějaký firemní zápis, zápis v katalogu, či nějakou jinou formu propagace, lze za pomocí tohoto měřícího nástroje zjistit přesný počet návštěv z konkrétního zdroje za konkrétní období. Oproti tomu stačí vzít velikost investice a jednoduchým výpočtem dojít k ceně za jednoho návštěvníka.

Na základě našich zkušeností, není problém za návštěvníka (pozor ne zákazníka) z takových zdrojů zaplatit i několik set korun.

Co s tím? Už nechci utrácet desítky tisíc ročně zbytečně.

O nabídkách, které chodí do e-mailu každému z nás jsme informováni. Díky tomu, že máme na všech webových stránkách, které jsme vyráběli nasazen skript pro měření návštěvnosti, jsme schopni našim zákazníkům zhodnotit jaký smysl má právě pro ně konkrétní nabídka (například při nabídce prodloužení nějakého firemního zápisu). Jednoduše tak, že oproti konkrétní nabídce zviditelnění postavíme reálná čísla za uplynulý rok a bez jakýchkoli pochybností porovnáme kolik návštěvníků přišlo z konkrétního firemního zápisu v uplynulém roce.

Co když jsem naletěl?

Často lze narazit i na vysloveně podvodní firemní zápisy. O těchto zápisech lze číst různé články:

Zkuste nám poslat co jste si přesně objednali. Pokusíme se vám pomoci a buď službu vypovědět (což někdy nemusí být taky zrovna jednoduchý úkol), nebo alespoň se pokusit využít její potenciál, nebo v případě vysloveně škodlivého zápisu se pokusíme minimalizovat negativní dopady nepodařeného firemního zápisu.

Příští týden budeme pokračovat informacemi o nabídkách Najisto, dále o nabídkách Centrum holdings a TopKontakt.

Napsal Štefan Ihnat dne 2014.02.17